Δευτέρα 14 Μαρτίου 2022

 

          26ο Γυμνάσιο Αθηνών: Μια υπόθεση διακομματικής διαπλοκής




Κατά τη συζήτηση του νόμου 4692 το καλοκαίρι του 2020, η βουλευτίνα του ΚΙΝΑΛ, δεν είχε αντιληφθεί ότι τα μικρόφωνα ήταν ανοιχτά και ακούστηκε να λέει: «Κάνουν Πρότυπο την Πλάκα. Τι μπλέκουν τα Πειραματικά με τα Πρότυπα; Τα έχει κάνει σκ@τά. Θα γίνει χαμός, θα τη σκίσω». Προφανώς εννοούσε την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ο λόγος ήταν μια διάταξη του εν λόγω σχεδίου νόμου, που προέβλεπε ότι το έως τότε 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών (στην Πλάκα) θα μετατρέπονταν σε πρότυπο. Το συγκεκριμένο Γυμνάσιο ήταν συνδεδεμένο με τα πειραματικά δημοτικά σχολεία του Μαρασλείου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι απόφοιτοι των σχολείων του Μαρασλείου μπορούσαν να εγγραφούν στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών χωρίς κλήρωση.  Στα σχολεία αυτά φοιτούσε παιδί της «μαινόμενης» κατά της υπουργού, βουλευτίνας που με την αλλαγή χαρακτήρα του σχολείου (από πειραματικό σε πρότυπο) έχανε αυτό το προνόμιο αφού οι μαθητές που θέλουν να φοιτήσουν σε πρότυπα Γυμνάσια θα πρέπει να δώσουν εξετάσεις.

Η ιστορία δεν είναι καινούρια. Η νυν υπουργός κ. Κεραμέως, για λόγους που δεν γνωρίζουμε ήθελε να εξυπηρετήσει το Μαράσλειο αλλά η τότε κυβέρνηση (ΝΔ, Σαμαρά) δεν πρόλαβε. Όμως κατέθεσε τροπολογία που έγινε δεκτή από την συγκυβέρνηση  ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επί υπουργίας Αρ. Μπαλτά. Με τη διασύνδεση των εν λόγω σχολείων στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών έμενα μόνο 18 θέσεις κενές οι οποίες έπρεπε να καλυφθούν με κλήρωση. Μεγάλοι αδικημένοι ήταν οι μαθητές της περιοχής της Πλάκας γιατί στην περιοχή δεν υπάρχει άλλο Γυμνάσιο και θα έπρεπε να μετακινούνται σε σχολεία των Πετραλώνων , της Ομόνοιας και του Κουκακίου. Για το λόγο αυτό οι γονείς των μαθητών της Πλάκας (σύλλογοι γονέων του 79ου και 74ου δημοτικού Αθήνας που είναι τα δύο πιο κοντινά στο 1ο Πειραματικό) κατέφυγαν στο ΣτΕ, το οποίο απέρριψε το αίτημά τους (απόφαση 2005/2018 ΣΤΕ / 748398 τμήμα Γ’ του ΣτΕ): με το σκεπτικό ότι: «η διασύνδεση υπηρετεί το γενικό δημόσιο συμφέρον» και «την ανάγκη της επιστήμης να εξάγει επιστημονικά συμπεράσματα σε βάθος χρόνου».

Ο μετέπειτα υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση, παραδέχτηκε ότι πρόκειται για μια άδικη συνθήκη και υποσχέθηκε «Νομοθετική ρύθμιση  ώστε να  αρθεί η αδικία… Είναι ένα πράγμα που θέλουμε να το σκεφθούμε σοβαρά, γιατί δεν θέλουμε να αδικούνται τα υπόλοιπα παιδιά και να είναι προνομιακή μόνο μια κατηγορία παιδιών, τα οποία έτυχε να κληρωθούν στα πειραματικά δημοτικά και να έχουν μια προνομιακή πρόσβαση σε ένα άλλο σχολείο, που είναι πειραματικό, σε βάρος άλλων παιδιών άλλων οικογενειών που θα ήθελαν να συμμετέχουν στην κληρωτίδα». Η νομοθετική ρύθμιση δεν ήρθε ποτέ.

Το θέμα όμως δεν έληξε εδώ. Στις 7 Φεβρουαρίου 2022 διέρρευσαν στον τύπο πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες, η Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) έκανε δεκτή τη σχετική εισήγηση του Δ.Δ.Ε. Α' Αθήνας αν και σύμφωνα με την Υ.Α. 22631/26-2-2021  (Άρθρο 2 Διαδικασία υποβολής αιτήσεων) «Η απόφαση για την υποβολή αίτησης προς χαρακτηρισμό σχολικής μονάδας ως Π.Σ. ή ΠΕΙ.Σ. λαμβάνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων της οικείας σχολικής μονάδας», κάτι που στην προκειμένη περίπτωση (σύμφωνα με δημοσιεύματα) δεν φαίνεται να έγινε. Πρόκειται για μια απόφαση που ελήφθη χωρίς τη συναίνεση του Συλλόγου Διδασκόντων. Η εισήγηση έγινε από τον διευθυντή  ΔΕ Α΄ Αθήνας και μάλιστα σύμφωνα, με άλλες πηγές, ύστερα από πιέσεις γονέων που φοιτούν στο Δημοτικό του Μαρασλείου, μεταξύ των οποίων και πολιτικοί.  

Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση, το πρόβλημα είναι ότι στην περιοχή του, το 26ο  Γυμνάσιο Αθηνών, είναι το μοναδικό δημόσιο Γυμνάσιο που δεν είναι πρότυπο ή πειραματικό. Το 1ο Γυμνάσιο Αθήνας στην Πλάκα έγινε πρότυπο ενώ πρότυπο είναι και το 2ο Γυμνάσιο της Αθήνας (Τσόχα Αναστάσιου & Φιλήμονος Τιμολέοντος) ενώ στην περιοχή λειτουργεί και το Πειραματικό Σχολείο στη Σκουφά (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο). Από τι στιγμή που το 26ο Γυμνάσιο Αθηνών έγινε πειραματικό και συνδέθηκε με τα δημοτικά σχολεία του Μαρασλείου και στις όποιες κενές θέσεις οι μαθητές θα επιλέγονται με κλήρωση, οι μαθητές των άλλων δημοτικών σχολείων της περιοχής (14ο , το 15ο  και 16ο  Δημοτικά Σχολεία Αθηνών), θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε δημόσια Γυμνάσια αρκετά μακριά από τις οικίες διαμονής τους.  Οι γονείς της περιοχής θα πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα στο 7ο  Γυμνάσιο Παγκρατίου, το 56ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων και το 5ο Γυμνάσιο Εξαρχείων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια, όπως ισχυρίζονται οι γονείς, την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των μαθητών και των οικογενειών τους  και για αυτό αντιδρούν . Να ληφθεί υπόψη ότι τα σχολεία που τους προτείνονται είναι στα όρια της χωρητικότητάς τους και αδυνατούν να υποδεχθούν άλλους μαθητές. Αυτό θα ως συνέπεια, όπως ισχυρίζονται οι γονείς, την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των μαθητών και των οικογενειών τους  και για αυτό αντιδρούν .

Ο διευθυντής της εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας κ. Μάντζιος, παραδέχτηκε ότι: «πράγματι τα παιδιά κατοίκων της περιοχής Κολωνακίου θίγονται από αυτή την απόφαση. Όπως όμως συμβαίνει σε όλες της περιοχές που δημιουργούνται πειραματικά σχολεία εκεί που πριν λειτουργούσαν συμβατικά σχολεία». Αλλά στις «άλλες» περιοχές που επικαλείται ο κ. Μάντζιος υπάρχουν γυμνάσια που δεν είναι πρότυπα ή πειραματικά, εδώ όμως (περιοχή 26ου Γυμνασίου) όχι.

 Μετά από τη διαρροή του αιτήματος της Δ.Ε. Α΄ Αθήνας και πριν από την απόφαση της υπουργού, βλέποντας την κατάφορη αδικία και την αναστάτωση που προκαλεί η απόφαση στις οικογένειες των μαθητών των παρακείμενων σχολείων, το ΥΠΑΙΘ έχει δέχτηκε ερωτήσεις από την Ελληνική Λύση (Ασημακοπούλου Σ.-Χ.) , τη ΝΔ (Κακλαμάνης)  το ΚΚΕ  ΜέΡΑ25 (Αδαμοπούλου και  Σακοράφα) και από έναν ανεξάρτητο βουλευτή (Κ. Μπογνάνος) καθώς και αναφορά από το ΣΥΡΙΖΑ. Έως σήμερα δεν υπάρχει απάντηση. Στον αντίποδα για ευνόητους λόγους το ΚΙΝΑΛ κατέθεσε ερώτηση γιατί δεν συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο (το "βαθύ κράτος" είναι αλλού). Τελικά φαίνεται να υπερισχύει το ΠΑΣΟΚ 

Δεν είμαστε αντίθετοι στην δημιουργία πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Όλα τα σχολεία μας θα πρέπει να λειτουργούν εφαρμόζοντας ανάλογες καλές πρακτικές. Αλλά με την ισχύουσα κατάσταση, η μετατροπή του εν λόγω σχολείου σε πειραματικό δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα υποτίθεται ότι λύνει.

Γκιμίσης Β. Μαθηματικός M. Ed.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ ΠΡΕΣΒΕΙΑΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ Τ...