Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2021

 

 Ζωτικής σημασίας ερωτήματα για το άνοιγμα των σχολείων 


Τη Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021, ανοίγουν ξανά τα σχολεία, με την ελπίδα και την ευχή να μην κλείσουν για μια ακόμη φορά. Προφανώς τα ευχολόγια και οι προσδοκίες δεν είναι ικανά να αποτρέψουν κάτι που με τις, ως τώρα, ενέργειες του ΥΠΑΙΘ φαίνεται αναπόφευκτο.

Τα υγειονομικά πρωτόκολλα για το άνοιγμα των σχολείων είναι περίπου τα ίδια με αυτά της περυσινής χρονιάς. Οι ειδικοί θεωρούν ότι τα πράγματα είναι διαφορετικά επειδή ικανοποιητικός αριθμός εκπαιδευτικών έχει εμβολιαστεί. Το ποσοστό των εμβολιασμένων μαθητών είναι αρκετά χαμηλό. Το 11,1% των μαθητων από 15 έως 17 ετών και το 12,6% των μαθητων από 12 έως 14 ετών. Αν και οι “εγχώριοι” σύμβουλοι το συστήνουν ανεπιφύλακτα κάποιοι δεν κρύβουν την ανησυχία τους σχετικά με πιθανές παρενέργειες και από ότι φαίνεται αυτές οι ανησυχίες θα κρατήσουν θα κρατήσουν το ποσοστό των μαθητών που θα έχουν εμβολιαστεί  θα μείνει  σε χαμηλά επίπεδα αφού οι ειδικοί το προτείνουν πλέον μόνο σε παιδιά με υποκείμενα νοσήματα. 

Όμως, όσον αφορά στην διασπορά του ιού, τα εμβόλια όχι μόνο  δεν φαίνεται να έχουν ανασχετική επίδραση, αλλά υπάρχουν ενδείξεις ότι επιταχύνουν την εξάπλωσή του. 

Το σίγουρο ότι με την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, θα δούμε αύξηση των κρουσμάτων και από ότι φαίνεται, δηλώσεις του τύπου  “τα σχολεία δεν πρόκειται να ξανακλείσουν” που διατύπωσε  ο υπουργός Επικρατείας, και ενστερνίζεται η υπουργός παιδείας,  δεν υιοθετούνται από άλλα στελέχη της κυβέρνησης που φαίνεται να είναι περισσότερο ενημερωμένοι όπως η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας που αφήνουν το θέμα ανοιχτό. Στη Βόρεια Αμερική που τα σχολεία έχουν τυπικά ανοίξει, πολλά έχουν προχωρήσει σε αναστολή μαθημάτων καθώς παρατηρείται σημαντική αύξηση στη νοσηλεία νεαρών ατόμων λόγω της μετάλλαξης δ του κορονοϊού. 

Από την άλλη όμως τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοιχτά. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ειδικά σε μικρές ηλικίες, δεν είναι δυνατό να πετύχει τους σκοπούς της εκπαίδευσης Χαρακτηριστική ήταν η δήλωση για την τηλεκπαίδευση του υφυπουργού Παιδείας: “Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό το πράγμα. Το κάνουμε εξ ανάγκης…” και μάλιστα για μαθήματα που αφορούσαν ενήλικες (τριτοβάθμια εκπαίδευση). Πολλώ δε μάλλον όταν πρόκειται για μικρούς μαθητές. Η τηλεκπαίδευση και δεν μπορεί να καλύψει την ύλη ποιοτικά και δεν γίνεται επί ίσοις όροις για όλους τους μαθητές όπως παραδέχτηκε και η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή.

Από τη μεριά των εκπαιδευτικών οι ενστάσεις για τον τρόπο που ανοίγουν τα σχολεία είναι πολλές και εστιάζονται σε δύο διακριτά επίπεδα.

Όσον αφορά τα  υγειονομικά πρωτόκολλα έχουμε ενστάσεις για τον αριθμό των παιδιών μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Θεωρούν πρόβλημα την συνύπαρξη 25 και πλέον μαθητών σε ακατάλληλες πολλές φορές αίθουσες χωρίς τον κατάλληλο εξαερισμό.  “Το βασικό μας αίτημα για λιγότερα παιδιά μέσα στις αίθουσες δεν ικανοποιήθηκε. Στην περιοχή μας υπάρχουν ακόμη σχολεία σε προκάτ και αίθουσες χωρίς παράθυρα για να έχουν τουλάχιστον φυσικό αερισμό” ισχυρίζεται νηπιαγωγός από την Κέρκυρα. Προφανώς αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην Κέρκυρα αλλά σε πολλές περιοχές της Ελληνικής επικράτειας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Αθήνας. Ο δήμος Αθηναίων για τις ανάγκες της προσχολικής εκπαίδευση προχωρεί στην τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών και μάλιστα στους αύλειους χώρους υφισταμένων σχολείων. Το γεγονός προκαλεί αναστάτωση, όχι μόνο στους γονείς των τετράχρονων μαθητών που θα περάσουν για πρώτη φορά την πόρτα του σχολείου αλλά και των γονέων των μαθητών των σχολείων μέσα στον οποίο αύλειο χώρο των οποίων έχουν πρόθεση να τα τοποθετήσουν, αφού μειώνεται ο χώρος που αυλίζονται τα παιδιά με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό όχι μόνο για τη διασπορά της πανδημίας αλλά και την ψυχοσωματική ανάπτυξη των νηπίων. Σε κοντέινερ επίσης θα στεγαστούν μαθητές προσχολικής ηλικίας και στο δήμο Ζωγράφου.

Θα πρέπει επίσης να προσθέσουμε ότι σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές μέχρι να επισκευαστούν ή να κατασκευαστούν σχολεία οι μαθητές εξακολουθούν να κάνουν μάθημα σε προκατασκευασμένες αίθουσες. Η συνύπαρξη πολλών μαθητών και ιδιαίτερα των μικρών προβληματίζει επίσης τους λοιμωξιολόγους που τους θεωρούν ως “εστίες υπερμετάδοσης” ενώ παράλληλα θεωρούν ότι το μέτρο “50% και ένας” για να κλείσει το τμήμα είναι επίσης προβληματικό γιατί σε περίπτωση που έχει “μολυνθεί” το 50% των μαθητών η πιθανότητα να έχει μεταδοθεί ο ιός σε πολύ περισσότερους είναι μεγάλη. Για αυτό το λόγο προτείνουν να λαμβάνονται μέτρα νωρίτερα ανάλογα με τη δυναμική επέκτασης του ιού στην τάξη.

Αφετέρου είναι αντιπαιδαγωγικό να λειτουργεί ένα τμήμα με τους μισούς μαθητές. Δυστυχώς όμως και αυτή τη φορά ένα από τα βασικά μέτρα ασφαλείας, η απόσταση, δεν θα τηρηθεί.

Το δεύτερο επίπεδο διαφωνίας σχετίζεται με την παιδαγωγική διάσταση της πανδημίας. Τα παιδιά των πρώτων τάξεων του δημοτικού έχουν πολλά προβλήματα και μαθησιακά κενά λόγω της εξ΄αποστάσεως εκπαίδευσης στην οποία δεν μπόρεσαν όλα ν΄ ανταποκριθούν με επιτυχία. Υπάρχουν μαθητές στη Β΄ και Γ΄ τάξη τώρα του δημοτικού που δεν ξέρουν καλά-καλά να διαβάσουν. Δυστυχώς δεν είναι υπερβολή όταν κάποιοι μιλάνε για τη “χαμένη γενιά” της τηλεκπαίδευσης. Εκτός από τα μαθησιακά σημαντικά είναι επίσης τα  ψυχολογικά προβλήματα (σε μεγαλύτερο βαθμό για τους  μικρούς μαθητές) που αποτελούν εμπόδιο στην ολόπλευρη (ολιστική) ανάπτυξη των μαθητών. Οι μαθητές, μικροί και μεγάλοι,  πρέπει να νιώσουν καλά τόσο ψυχολογικά όσο και μαθησιακά διαφορετικά ο στόχος της ολόπλευρης ανάπτυξης θα χαθεί. Σε αυτό το επίπεδο παρά τις εξαγγελίες και τις επιβεβαιώσεις σε ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου, το υπουργείο Παιδείας δεν έχει κάνει απολύτως τίποτα. Το μόνο που παρουσιάζει ως μέτρο το ΥΠΑΙΘ είναι το εμβόλιο και τελικά, το μόνο που μας μένει είναι  τα ευχολόγια και οι προσδοκίες.

 

Γκιμίσης Βασίλης   M.Εd.  Μαθηματικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

  ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ ΠΡΕΣΒΕΙΑΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ Τ...