Απουσίες
μαθητών: Παρανομήστε ελεύθερα και με την
άδεια του υπουργείου
Στις
27/05/2021 το Υπουργείο Παιδείας και
Θρησκευμάτων απέστειλε στα σχολεία οδηγία (ενημέρωση) σχετικά με τη διαχείριση των απουσιών την τρέχουσα σχολική χρονιά (Αρ.
Πρωτ.: 59871/ΓΔ4). Στην οδηγία έγραφε «…σας ενημερώνουμε ότι οι απουσίες οι
οποίες έχουν καταχωρισθεί ή θα καταχωρισθούν και δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα
των μαθητών/τριών αλλά σε αντικειμενικούς λόγους ανωτέρας βίας, δεν θα
προσμετρηθούν για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών από τον
Σύλλογο Διδασκόντων κατά το σχολικό έτος 2020-21».
Δηλαδή
οι Σύλλογοι Διδασκόντων, μετά από εξέταση των απουσιών για κάθε μαθητή, έχουν
το δικαίωμα
να μη προσμετρήσουν τις απουσίες των μαθητών που δεν έγιναν με δική
τους ευθύνη ,κατά τη διάρκεια όλου του διδακτικού έτους, αλλά εξαιτίας «αντικειμενικών λόγων ανωτέρας βίας».
Η
οδηγία δεν κάνει διαχωρισμό ανάμεσα στην εξ αποστάσεως και διά ζώσης
εκπαίδευση, οπότε είναι στην κρίση των Συλλόγων Διδασκόντων να μην
προσμετρήσουν και τις απουσίες που έγιναν κατά τη χρονική περίοδο που
τα σχολεία λειτουργούσαν με τη φυσική παρουσία των μαθητών.
Όμως δεν διευκρινίζονται «οι αντικειμενικοί
λόγοι ανωτέρας βίας». Αρκεί μια δήλωση του μαθητή ή του γονέα/κηδεμόνα; Αν π.χ. κάποιοι δηλώσουν ότι κόπηκε το ρεύμα,
ο σύλλογος είναι υποχρεωμένος να το ελέγξει; Και ας πούμε ότι σύλλογος θέλει να
το ελέγξει, μπορεί να ζητήσει πληροφορίες από την ΔΕΗ; Μήπως για δοθεί η
οποιαδήποτε πληροφορία, τόσο από την ΔΕΗ όσο και από τον οποιοδήποτε πάροχο
τηλεφωνίας και διαδικτύου, χρειάζεται εντολή εισαγγελέα; Έχει ο κάθε σύλλογος
την τεχνική και νομική τεχνογνωσία και δυνατότητα να ελέγξει αν πράγματι
υπήρχαν «αντικειμενικοί λόγοι
ανωτέρας βίας». Με το υπάρχον νομικό
πλαίσιο είναι μάλλον αδύνατο.
Δεδομένου ότι είναι παράνομο να σβήσουν τις απουσίες
θα έπρεπε να βρεθεί τρόπος να δικαιολογηθούν ή να
θεωρηθούν «μη προσμετρούμενες» (άρθρο 24). Όμως στο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής (myscholl) δεν προβλεπόταν κάτι τέτοιο γεγονός, βεβαίως που δεν πέρασε
απαρατήρητο. Αφού τελικά το
κατάλαβαν και στο υπουργείο Παιδείας πρόσθεσαν μία παραπάνω επιλογή στο
σύστημα ώστε ο υπεύθυνος κάθε τμήματος να
μπορεί να καταχωρίσει όσες απουσίες θέλει ως «μη .προσμετρούμενες».
Όπως είναι άμεσα κατανοητό, η οδηγία αυτή καθιστά
αυτόματα την παρουσία στο σχολείο σχεδόν προαιρετική. Φέτος, όπως και πέρυσι με
μια υπεύθυνη δήλωση επέτρεψαν στους γονείς να κρατήσουν τα παιδιά στα σπίτια τους.
Όμως επειδή είναι εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο να αποδείξει κάποιος ότι δεν
υπήρχαν αντικειμενικοί λόγοι ανωτέρας βίας, οι εκπαιδευτικοί θα είναι
υποχρεωμένοι να δεχθούν κάθε περίπτωση.
Στην πράξη, λοιπόν, ο σύλλογος διδασκόντων
"σβήνει" όλες τις απουσίες των μαθητών κατά τη διάρκεια της
τηλεκπαίδευσης και όχι μόνο κανείς δεν τον ελέγχει, αλλά τουναντίον όλοι τον
επιδοκιμάζουν. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα μείνει κανείς
μαθητής στην ίδια τάξη λόγω απουσιών, εκτός ακραίων περιπτώσεων
(οι οποίες κυρίως αφορούν περιπτώσεις που γράφτηκαν στο σχολείο για «άλλους»
λόγους).
Αλλά αυτό το σκεπτικό καταργεί την τηλεκπαίδευση και
σε περίπτωση που χρειαστεί και την επόμενη χρονιά να επαναληφθεί, κάτι που για κάποιους
φαίνεται πολύ πιθανό, η αποτυχία θα είναι δεδομένη και με πολύ
χειρότερα αποτελέσματα. Επίσης στη συζήτηση δεν γίνεται λόγος για τις συνέπειες
της ελλιπούς φοίτησης. Τις απουσίες μπορείς να τις δικαιολογήσεις, τα κενά που
δημιούργησαν όμως όχι και αυτό δεν αναφέρεται σε κανένα τυπικό έγγραφο του
σχολείου αφού και η αξιολόγηση έγινε ουσιαστικά στο περίπου χωρίς τις ωριαίες
δοκιμασίες στο πρώτο
τετράμηνο και χωρίς προαγωγικές
και απολυτήριες εξετάσεις. Εν τω μεταξύ η ύλη
«προχωράει» κανονικά. Με ποιο σκεπτικό προχωράει η ύλη όταν οι μαθητές δεν
έχουν υποχρέωση να την παρακολουθήσουν δεν ξέρουμε. Με μια
απλή δήλωση οι απουσίες μπορούν να διαγράφονται,
όχι όμως και ο εγκληματικός και αθάνατος λαϊκισμός. Η
αριστεία σε όλο της το μεγαλείο.
Γκιμίσης
Βασίλης M.Εd. Μαθηματικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου