Μηχανογραφικό 2022: Το νέο
τυχερό παιχνίδι του ΥΠΑΙΘ
Σύμφωνα με την παρ.3 του
άρθρου 11 του νόμου 4777/2021, οι συντελεστές βαρύτητας που αποδίδονται στα
πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, καθορίζονται με απόφαση της συγκλήτου του
οικείου Α.Ε.Ι., η οποία εκδίδεται έπειτα από πρόταση κάθε σχολής, τμήματος ή
εισαγωγικής κατεύθυνσης και αφορά στην εισαγωγή στην οικεία σχολή, το τμήμα ή
την εισαγωγική κατεύθυνση. Εάν για οποιονδήποτε λόγο, κάποιο ίδρυμα εισαγωγής
δεν καθορίζει τους ανωτέρω συντελεστές βαρύτητας, αυτοί καθορίζονται με απόφαση
του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Παράγραφος 3 του
άρθρου 58 του 4777/2021: Ειδικά η παρ. 6 του άρθρου 13Δ του ν. 4186/2013,
η οποία προστίθεται με την παρ. 3 του άρθρου 11 του παρόντος, ισχύει για την
εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και
εφεξής. Οι αποφάσεις που προβλέπονται στην ίδια παράγραφο και αφορούν στην
εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά το ανωτέρω ακαδημαϊκό έτος εκδίδονται
έως τις 31 Μαΐου 2021.
Μέχρι τώρα (27/9/2021) οι
μόνες σχολές που καθόρισαν
συντελεστές βαρύτητας των εξεταζόμενων μαθήματων στις πανελλήνιες 2022 είναι οι
Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.), η Σχολή Αστυφυλάκων, η
Σχολή Πυροσβεστών, η Σχολή Δοκίμων Λιμενοφυλάκων, στις Σχολές της Ακαδημίας
Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ), καθώς και οι Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης
(Α.Σ.Τ.Ε.)του Υπουργείου Τουρισμού.
Οι άλλες σχολές, μέχρι
σήμερα (27/9/2021) δεν γνωστοποίησαν τους συντελεστές βαρύτητας των
εξεταζόμενων μαθημάτων για τις πανελλήνιες εξετάσεις 2022 ως όφειλαν και δεν
μπορούμε να καταλάβουμε για ποιο λόγο νομοθέτησαν το όριο της χρονικής
ανακοίνωσης. Προφανώς υπεύθυνες δεν είναι μόνο οι σχολές αλλά και το ΥΠΑΙΘ αφού
σε περίπτωση που οι συντελεστές βαρύτητας δεν προταθούν από κάποιες σχολές θα
έπρεπε να τους ορίσει το υπουργείο.
Κάποιοι θεωρούν ότι ο
καθορισμός των συντελεστών βαρύτητας είναι επουσιώδους σημασίας. Δεν είναι όμως
έτσι.
Παράδειγμα (Σχολές από το ίδιο
επιστημονικό πεδίο): Για το τμήμα Μαθηματικών Αθήνας, οι νέοι συντελεστές
ενδέχεται να είναι: Μαθηματικά 40%, Φυσική 20%, Χημεία 20% και Νεοελληνική
Γλώσσα και Λογοτεχνία 20%.
Για το τμήμα Χημείας Αθήνας:
Μαθηματικά 20%, Φυσική 20%, Χημεία 40% και Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
20%.
Για το τμήμα Ηλεκτρολόγων
Μηχανικών και Μηχανικών Ηλ. Υπολογιστών Αθήνας: Μαθηματικά 30%, Φυσική 30%,
Χημεία 20% και Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία 20%.
Δηλαδή ο ίδιος μαθητής θα
έχει διαφορετικά μόρια σε κάθε τμήμα. Αυτό που θα είναι ίδιο, είναι η ΕΒΕ.
Παράδειγμα (Κοινή σχολή από
διαφορετικά επιστημονικά πεδία): Η σχολή Αστυφυλάκων είναι κοινή του 1ου
και του 4ου επιστημονικού πεδίου. Το μάθημα της γλώσσας είναι κοινό
και ας υποθέσουμε ότι έχει καθοριστεί συντελεστής βαρύτητας 30% και στα δύο
παιδεία ενώ η Ιστορία του1ου επιστημονικού πεδίου 1ου
και τα Μαθηματικά του 4ου επιστημονικού πεδίου έχουν συντελεστή 30%.
Με βάση τους φετινούς μέσους όρους ο «μέσος» μαθητής του 1ου
επιστημονικού πεδίου θα συγκεντρώσει 11.133 μόρια ενώ ο «μέσος» μαθητής
του 4ου επιστημονικού πεδίου θα συγκεντρώσει 10.060 μόρια.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και
με τα Παιδαγωγικά τμήματα που είναι κοινά και στα 4 επιστημονικά πεδία. Σε αυτή
την περίπτωση όμως τα πράγματα είναι πολύ πιο πολύπλοκα. Είναι πολύ πιθανό οι
παιδαγωγικές σχολές ανά την επικράτεια να ορίσουν διαφορετικούς συντελεστές
βαρύτητας. Αυτό σημαίνει ότι ένας υποψήφιος που ενδιαφέρεται να σπουδάσει
παιδαγωγικά θα πρέπει να υπολογίσει τα μόρια που θα συγκεντρώσει σε
διαφορετικές παιδαγωγικές σχολές. Προφανώς σε κάθε σχολή θα έχει συγκεντρώσει
διαφορετικά μόρια ενώ σε κάθε σχολή θα υπάρχει και διαφορετική βάση εισαγωγής.
Όλα τα παραπάνω δικαιολογούν
ότι η γνώση των συντελεστών βαρύτητας παίζουν καθοριστικό ρόλο για τον
υπολογισμό των μορίων που συγκεντρώνει κάθε υποψήφιος και τις επιλογές που θα
κάνει στο μηχανογραφικό. Και αν αυτό φέτος (2021) θεωρήθηκε σπαζοκεφαλιά λόγω της Ελάχιστης Βάσης
Εισαγωγής (ΕΒΕ), του χρόνου (2022) θα μοιάζει με παιχνίδι τύχης.
Στο μηχανογραφικό του 2022,
ο υποψήφιος έχει το δικαίωμα αρχικά να δηλώσει μόνο το 15% των σχολών του
επιστημονικού του πεδίου. Υποτίθεται ότι αυτό έγινε για να εστιάσει ο υποψήφιος
σε σχολές που τον ενδιαφέρουν. Στην ανάλυση συνεπειών του νομοσχεδίου (σελίδα 2)
διαβάζουμε: Δίνεται επιπλέον μεγαλύτερη βαρύτητα στην εκπεφρασμένη προτίμηση
των υποψηφίων σε Πανεπιστημιακό Τμήμα εισαγωγής. Ενθαρρύνονται, κατά αυτόν τον
τρόπο, οι συνειδητές επιλογές στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, και
επιτυγχάνεται η αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών με συμμετοχή φοιτητών που
επιλέγουν στοχευμένα τις εν λόγω σχολές/τμήματα με βάση τις κλίσεις και
προτιμήσεις τους.
Όμως δεν μπορούμε να βρούμε
την ουσία αυτού του σκεπτικού. Γιατί να μην μπορεί να δηλώσει ο υποψήφιος όλες
τις σχολές που τον ενδιαφέρουν από την αρχή; Αν για παράδειγμα επιλέξει να
ασχοληθεί με την εκπαίδευση στο 1ο επιστημονικό πεδίο, υπάρχουν περίπου 50
σχολές ενώ μπορεί να επιλέξει το πολύ 15 (το 10% από 148 τμήματα). Στη δεύτερη
φάση μπορεί να επιλέξει θεωρητικά όσες θέλει. Όμως κάποιες από αυτές θα
έχουν ήδη καλυφθεί με αποτέλεσμα να μην είναι διαθέσιμες στη δεύτερη φάση.
Δηλαδή θα πρέπει να ξέρει εκ των προτέρων ποιες σχολές θα επιλέξουν οι
συνυποψήφιοι του, κάτι που προφανώς είναι αδύνατο. Για αυτό το λόγο οι
εκφράσεις που ακολουθούν το μηχανογραφικό του 2022 παραπέμπουν σε τυχερά
παιχνίδια: Ραντεβού στα τυφλά, λοταρία κ.ά.
Γκιμίσης Βασίλης M.Εd.
Μαθηματικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου